Czym są nieautoryzowane transakcje bankowe? Jak unieważnić kredyt wzięty przez oszusta? Co zrobić by odzyskać pieniądze skradzione z konta bankowego? Odwołanie od decyzji banku w sprawie zwrotu pieniędzy.
Czy jeśli to jak zatwierdziłam przelew to transakcja była autoryzowana? Czym są nieautoryzowane transakcje? Zgodnie z prawem bankowym i ustawą kodeks cywilny aby uznać transakcje za autoryzowaną to właściciel rachunku bankowego musi nie tylko dokonać jej autoryzacji ale również mieć świadomość i co kwoty przelewu i bez przymusu, niewprowadzony w błąd chcieć wykonać daną transakcję.
Prawnicy kancelarii prawnej 24h od lat prowadzą procesu o zwrot pieniędzy skradzionych z kont bankowych oraz o unieważnienie kredytów wziętych przez cyberprzestępców. W Jednym z ostatnio wygrany procesów Sąd unieważnił kredyt i nakazał by bank zwrócił pieniądze poszkodowanej, a tak to uzasadnił:
„W istocie transakcja nieautoryzowana ma miejsce w każdej sytuacji, w której opisane czynności zabezpieczające wykonuje osoba inna niż sam płatnik (powódka). Czym innym jest natomiast kwestia doprowadzenia przez płatnika do takiej nieautoryzowanej transakcji umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z jej podstawowych obowiązków jako strony umowy dotyczącej rachunku bankowego (art. 46 ust. 3 u.u.p.).
Powódka nie złożyła oświadczeń woli o zawarciu spornych umów. W żaden sposób nie wyraziła woli związania się tymi umowami. Oświadczenia woli w drodze elektronicznej zostały złożone przez mężczyznę podającego się za …, który jednak nie dysponował umocowaniem udzielonym przez powódkę. Trudno nawet mówić, by mężczyzna ten działał w imieniu powódki – po prostu doprowadził do zawarcia umów na dane osobowe powódki poprzez przeprowadzenie odpowiednich operacji na elektronicznym koncie bankowym powódki. Udzielenia przez powódkę temu mężczyźnie zdalnego dostępu do jej elektronicznego konta bankowego i podania kodów generowanych przez bank w procesie zawierania umów i zlecania przelewów wychodzących (wskutek wprowadzenia jej w błąd) nie można traktować w kategorii oświadczenia woli co do podjęcia tych czynności. Powódka nie obejmowała swoją świadomością (a tym bardziej wolą) skutków czynności podjętych przez w/w mężczyznę. Tym bardziej, że należy je oceniać jako czynności przestępcze”.
Kto odpowiada za pieniądze skradzione z konta? Prawo bankowe, podobnie jak stanowisko Rzecznika Praw Finansowych jest jasne: to bank odpowiada za środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych. Niestety bank w 99% nie zwracają środków dobrowolnie. Banki to spółki akcyjne, które muszą się rozliczyć z każdego grosza i bez orzeczenia Sądu nie zwróć pieniędzy skradzionych przez cyberprzestępców.
Kolejna reklamacja czy też odwołanie do banku w sprawie zwrotu pieniędzy skradzionych z rachunku nie ma sensu. W odpowiedzi na reklamację bank uznaje, że klient sam sobie jest winien bo zachował się „rażąco niedbale”. Praktycznie każdy poszkodowany przez hakerów otrzymuje taką samą odpowiedź. Bank ma interes w tym aby zniechęcić konsumenta do prawa żądania zwrotu skradzionych pieniędzy. W odpowiedzi na reklamację banki sugerują odwołanie lub pismo do Rzecznika Finansowego, bo dzięki temu ban zyska na czasie. Z doświadczenia prawników od prawa bankowego wynika jednoznacznie, że kolejne odwołanie lub pismo do Rzecznika nie ma sensu. Aby odzyskać pieniądze skradzione z konta należy złożyć pozew do Sądu na podstawie prawa bankowego i kodeksu cywilnego (w tym kodeksu postępowania cywilnego). Jeśli oszust wziął na Ciebie kredyt (haker wziął pożyczkę) to aby unieważnić kredyt należy złożyć pozew do Sądu. Bank będzie domagał się spłaty kredytu zaciągniętego przez oszustów i odstąpienie od umowy nic nie da.
Kancelaria Prawna 24h ma doświadczenie w zakresie pomocy poszkodowanym przez oszustów bankowych. Dysponujemy wieloma zawodowymi prawnikami i pomagamy an terenie całej RP. Jeśli z Twojego konta znikły pieniądze w kwocie powyżej 10 000zł i chcesz abyśmy dokonali bezpłatnej analizy prawnej czy są szanse na wygranie procesu z bankiem prześlij nam na adres biuro@kancelariaprawna24h.pl jedną (kompletną) wiadomość e-mail wraz z załącznikami:
– Twoja reklamację (jeśli ją posiadasz) i odpowiedź banku;
– wyciąg z dnia kradzieży (część w której widać transakcje wykonane przez oszustów),
– umowę prowadzenia rachunku bankowego (jeśli jej nie masz poproś o jej duplikat bank);
– kopie Twoich zeznań złożonych na Policji (nie chodzi o potwierdzenie, ze złożyłeś zeznania ale chodzi o kopie protokołu zeznać – jego xero lub zdjęcie – to bardzo ważne a policja nie chętnie wydaje te protokoły dlatego złóż na piśmie wniosek w biurze podawczym posterunku w którym domagasz się wydania kopi swoich zeznań);
– jeśli oszust wziął pożyczkę na Twój rachunek dołącz też kopie umowy kredytu;
– w treści wiadomości e-mail opisz nam własnymi słowami jak doszło do włamania na rachunek bankowy (szczerze) i koniecznie podaj swój nr telefonu (do kontaktu).
Po otrzymaniu kompletnego maila (jeden z załącznikami PDF nie 10 wiadomości) nasi adwokaci dokonają bezpłatnej analizy prawnej czy możemy pomóc, a następnie skontaktują się z Tobą bezpośrednio. Pamiętaj, że na tym etapie możesz zamazać swoje wrażliwe dane osobowe (np. nr PESEL). Prowadziliśmy już setki podobnych spraw i wygrywamy procesy nawet gdy bank uważał, że to ewidentna wina klienta. W celu podpisania umowy i pełnomocnictwa będzie mógł przyjechać do siedziby naszej kancelarii np. w Chorzowie lub w Gliwicach, jednak nie jest to obowiązkowe – wiele umów podpisujemy w formie online.
Każdego dnia dochodzi do wiele cyberprzestępstw, bo oszuści wiedzą jak podejść swoje ofiary. Oszuści wymyślają nowe sposoby na wyłudzenie danych by włamać się do konta bankowego a następnie zmienić dane do autoryzacji. Czasami poszkodowani przez hakerów sami podłączają np. anydysk bo łudzili się na zyski z kryptowalut. Bank nie chce zwrócić skradzionych pieniędzy, a Policja umarza postępowania z braku możliwości wykrycia sprawców cyberprzestępstw. Dlatego zwróć szczególna uwagę na wszelkie podejrzane wiadomości e-mail, sms lub telefony. Udostepniaj ten artykuł na swoim Facebooku lub Instagramie ku przestrodze innych. Zwróć szczególną uwagę na ostatnio często stosowane metody cyberprzestępców:
– Telefon z fałszywej infolinii – celem oszustów jest wyłudzenie pieniędzy. Przedstawiają się jako pracownicy banku, policji czy też instytucji finansowej. Zwykle informują o konieczności szybkich działań w celu ochrony środków na koncie lub możliwości otrzymania dodatkowych pieniędzy. Nakłaniają do podania loginu i hasła do konta. Zachęcają do zainstalowania oprogramowania, pozwalającego na zdalny dostęp do pulpitu w celu wykonania przelewu na konto, gdzie środki konsumenta będą rzekomo bezpieczne. Przestępcy często budują poczucie zagrożenia, nie dają właścicielowi konta czasu na zastanowienie, szczegółową analizę sytuacji. Cyberprzestępca twierdzi, że musi zweryfikować rzekomy przelew lub twierdzi, że ktoś włamał się na rachunek bankowy i aby zabezpieczyć środki klient musi szybko zrobić to co mu powie. W czasie rozmowy oszust wypytuje o wrażliwe dane niby do weryfikacji czy rozmawia z właścicielem banku;
– Szkodliwe aplikacje, np. do odbioru przesyłek, poczty głosowej, MMS-ów… Cyberprzestępcy przesyłają SMS-y wzywające do działania, np. dopłaty do paczki, aby móc ją odebrać. Wiadomość SMS może również informować o otrzymaniu MMS-a albo wiadomości głosowej. Treść jest tak skonstruowana, aby przekonać odbiorcę, że musi niezwłocznie kliknąć w link, by załatwić sprawę. Kliknięcie powoduje przeniesienie na fałszywą stronę. W celu wykonania rzekomej operacji użytkownik jest zachęcany do pobrania i zainstalowania aplikacji, która okazuje się być złośliwym oprogramowaniem. Po pobraniu i zainstalowaniu takiej aplikacji przejmuje ona kontrolę nad urządzeniem. Jej odinstalowanie nie jest proste, a od momentu instalacji może wykradać dane z telefonu. Istnieje duże ryzyko kradzieży środków z konta w banku;
– Phishing tj. fałszywa strona banku, którą nam przesyła cyberprzestęcpa aby wyłudzić nasz dane do logowania. Często otrzymujemy link w fałszywych wiadomościach wyglądających jak prawdziwe zawiadomienie np. od Allegro lub Netflixa. Płatność za gaz, prąd, telewizję. Przestępcy wysyłają wiadomości SMS, zawierające informacje o rzekomej zaległej płatności za gaz, prąd, media. Grożą, że brak zapłaty spowoduje odłączenie energii elektrycznej, czy telewizji. Nalegają, aby uregulować należność wchodząc w link z SMS-a. Kliknięcie w niego może spowodować przekierowanie na fałszywą bramkę płatności, która wygląda jak prawdziwa usługa. Podane na tej stronie dane nie trafiają do banku, tylko do oszustów. W ten sposób zyskują dostęp do danych logowania do konta bankowego konsumenta, a następnie wykonują operacje w jego imieniu. To z kolei powoduje wysłanie SMS-ów z banku z kodami potwierdzającymi. Zakłady energetyczne, gazowe wysyłają wiadomości SMS, w których przypominają o uregulowaniu zobowiązań. Proszą jednak o kontakt telefoniczny z Biurem Obsługi Klienta lub odwiedzenie e-BOK, gdzie klient ma swoje konto. Po zalogowaniu się konsument może sprawdzić stan konta i zdecydować w jaki sposób chce wnieść opłatę, np. zaległą płatność za prąd. Telefon od oszustów udających pracownika banku lub policjanta. Bardzo często numer telefonu, który do nas dzwoni wygląda jak prawdziwy nr tel. od banku;
– Oszustwo na klienta olx, allegro lub vinted. Cyberprzestępca udaje klienta i twierdzi, że mieszka zagranicą i aby zapłacić za towar musicie podać dane z karty lub zalogować się do banku poprzez jego link. Haker wykorzystuje naiwność sprzedawcy, który cieszy się z szybkiej sprzedaży po czym traci wszystkie pieniądze, bo złodziej czyści rachunek bankowy.
Nie daj się okraść, a jeśli już włamali się na Twoje konto to skontaktuj się z Kancelarią Prawną specjalizującą się w prawie bankowym (tel. 728 838 858). Pamiętaj, że dobrze jest złożyć reklamacje w formie pisemnej (wziąć dla siebie potwierdzoną kopię) i bez opisywania szczegółów żądać przywrócenia rachunku do stanu z przez kradzieży. Jeśli składasz zawiadomienie o cyberprzestępstwie na Policji to zwróć uwagę na to co mówisz (bank posłuży się tymi zeznaniami w sądzie) i od razu żądaj kopi protokołu swoich zeznać lub przed ich podpisaniem zrób zdjęcie.
Kancelaria Prawna 24h tel. 728 838 858
Wady umowy najmu? Problem z rozwiązaniem umowy najmu? Lokator nie chce się wyprowadzić? Właściciel lokalu…
Dziedziczenie, przyjecie spadku, odrzucenie spadku, długi spadkowe i konsekwencje prawne dziedziczenia. Jak napisać odręczny testament?…
Prawo do zwrotu używanego samochodu - czy sprzedający musi zwrócić pieniądze? Kiedy przysługuje zwrot auta?…
"Rozwód to nie koniec świata, ale początek nowego życia." - Proces rozwodowy może być trudnym…
Odszkodowania za szkody górnicze pomoc prawna tel. 728-838-858 (więcej…)
Umowy porady prawne - Bezprawność czynności prawnej tj. kiedy umowa staje się nieważna, a kiedy…